Prinsen av Egypten


I går kväll kollade jag på Prinsen av Egypten (filmen). Det känns som han där Moses hade lite svårt att bestämma sig om vad som var rätt och fel egentligen. Nu va jag väldigt trött när jag kollade så det kan ha snurrat till det hela, men jag tror inte det. I början så va han för slavarbete och tyckte att det va naturligt. Sen ändrade han sig när han fick reda på att han va en av de. Han tyckte att det som hans "Pappa" (faraon) gjort när han dödade massa hebréer var fel (vilket jag hänger med på, det är ju okej att byta åsikt).  MEN, sen plågar han de som inte är slavar. Inte bara Ramses som egentligen är den som han har problem med. De andra har ju inte gjort något. Moses bestämmer sig alltså för att straffa ALLA de andra, sen dödar han de "först födda" och sist i filmen dödar han ju alla soldater också.

Är det helt plötsligt okej att döda när han gör det? Först klarade han ju inte av när han dödat EN person utan var tvungen att försvinna. Men sen är det okej att utrota ett helt folk (de som inte är slavar)? Det hade nästan varit som att någon skriver en nutida bibel och att Hitler varit en del och att det han gjorde va okej. 

Har jag tolkat allt fel eller hur är det egentligen?



//En förvirrad Fanny

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: