Kiruna


I tisdags så åkte vi fram och tillbaka till Kiruna (70 mil sammanlagt). Jag hade fått order av mamma att ta massa kort så det gjorde jag, närmare bestömt 70 st. Det va bara med mobilen för vi glömde digitalkameran. Men tänkte dela med mig av några bilder.


Vi passerade polcirkeln!


Stadshuset, där klocktornet är det mest kända. Vi gick in och där hade de massa fin konst.


Klocktornet


Jättesnygg kyrka! Ska jag gifta det ska det vara i Kiruna ;)


Inne i kyrkan. Nästan allt va av trä


Runt kyrkan stod de guld figurer som vaktade


Kan inte annat än hålla med :)


Klocktornet och lite av kyrkan 


Hjalmar Lundbohm's hus. Det va ett av de första huset som byggdes i Kiruna. 


Hjalmars hus från sidan. Det va han som startade LKAB (med andra ord va det han som startade gruvorna)


Jag tror detta va det sjunde huset som byggdes och det är nu ett hotell där kunga paret har en egen svit


Gruvorna! De är jättestort och man ser de vart man än går i staden. Röken och topparna är det första man ser på vägen. 
 
Postat av: Mamma

Vilket fint inlägg :) väldigt vackra bilder ;)
Hoppas ni har det bra där uppe :D

2012-10-18 @ 16:43:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: